I53 [judaszowe drzewo]
Informacje zapisane na tej kartce są nie związane z wykształceniem i zainteresowaniami Przybosia (choć, oczywiście - jak pisał Edward Balcerzan - arcypoetę interesuje wszystko)[1], trudno uzasadnić ich obecność w notatkach poety inaczej, niż gromadzeniem materiału poetyckiego, kompletowaniem cegieł, z których zbudowana zostanie przestrzeń oznaczająca kolejnych metafor. Na jednej z archiwalnych kartek Przyboś zapisał: "judaszowe drzewo / żydowskie drzewo/ Pustynnik olbrzymi / Eremurus robustus" (poz. I053). Zanotowane sformułowania to nazwy dwóch różnych roślin: judaszowiec to drzewo, które na wiosnę całe pokrywa się kwiatami (pąki wyrastają bezpośrednio na pniu i starszych gałęziach), legendarnie związane z samobójstwem Judasza; pustynnik to bylina o strzelistych kwiatostanach, doskonale przystająca do wyobraźni poety. Być może ta notatka to ślad poszukiwań egzotycznej rośliny o kształcie odpowiednim, aby współgrać w powidoku z tyczką skoczka i jego dynamicznym ruchem przedstawionym w wierszu Motyl z tomu Kwiat nieznany (1968)? Liryk powstał zainspirowany krajobrazami Serbii i Chorwacji. Z przyrodą tego rejonu związane są więc również roślinne metafory, w których ostatecznie poeta przywołał nie judaszowe drzewo czy pustynnika olbrzymiego, ale żółte i fioletowe kwiaty šeboj-vihojle (ich nazwa nie ma polskiego odpowiednika, to ewidentny przykład nieprzekładalności denotacji) oraz zielono-żółty kwiat agawy. Strzelisty pęd agawy wtopił się w otaczający pejzaż i pozostawał niezauważony, póki z niebytu nie wyrwało go podobieństwo z ruchomym obiektem - współgrał z ruchem skaczącego o tyczce sportowca: "spojrzałem, / wysoko na skok o tyczce / zielony kwiat agawy o swojej łodydze / wystrzelił jak skok powidok" (Motyl z tomu Kwiat nieznany 1968). Czy kwiat zauważony ze względu na pionowość linii, która powtarza tor lotu i kształt tyczki sportowca, mógłby być pustynnikiem olbrzymim? Czy rzeczywiście tego dotyczy odnaleziona notatka? Dlaczego Przyboś ostatecznie zdecydował się na agawę? Te pytania pozostają bez odpowiedzi, ale nawet jeśli w badaniach archiwalnych poruszamy się w sferze domysłów, nie ulega wątpliwości, że błahe i pozornie niepowiązane z poezją notatki są nie tylko dokumentem życia, ale dają też przesłanki do rekonstrukcji procesu twórczego i metody budowania metafor.
DOKUMENTY |
---|
1) I53. judaszowe drzewo |
2) i53 Wiersz "Motyl" z tomu "Kwiat nieznany" - skan tekstu z edycji opracowanej przez Rościsława Skręta |
Odręczne notatki dotyczące różnego pojmowania metafory. Przyboś zebrał różne definicje metafory i znaczeń metaforycznych, m. in. Paula Valéry'ego, Marii Dąbrowskiej, Parmenidesa i Ezopa.
- amatorskie
- ankiety
- architektura
- autotematyzm
- Bruksela
- chochlik drukarski
- ciekawostki
- cytaty
- dedykacje
- dydaktyka
- etyka
- film
- Jugosławia
- kartki pocztowe
- klasycyzm
- korespondencja
- krytyka
- ludowość
- malarstwo
- maszynopisy
- metafora
- młoda poezja
- nieopublikowane
- notatka
- piękno
- pisma urzędowe
- po angielsku
- po francusku
- po niemiecku
- po rosyjsku
- po słowacku
- po włosku
- polemika
- polityczne
- programy
- przekład
- przełom 1956
- recenzja
- recytacja
- rękopis
- rysunek
- Rzeszów
- socrealizm
- sztuka
- teoria widzenia
- testament
- tradycja
- wiersze
- Włochy
- wstęp
- wycinki prasowe
- wywiad
- życzenia
- Baczyński Krzysztof Kamil
- Balcerzan Edward
- Białoszewski Miron
- Borowy Wacław
- Broll Urszula
- Brzękowski Jan
- Cini Luigi
- Czechowicz Józef
- Dąbrowska Maria
- Dedecius Karl
- Devechy Helena
- Fik Ignacy
- Gajcy Tadeusz
- Grochowiak Stanisław
- Halas František
- Iłłakowiczówna Kazimiera
- Irzykowski Karol
- Janion Maria
- Jarema Maria
- Kierc Bogusław
- Kobro Katarzyna
- Kochanowski Jan
- Kozioł Urszula
- Krasiński Zygmunt
- Kubacki Wacław
- Kula Danuta
- Leśmian Bolesław
- Majakowski Włodzimierz
- Mickiewicz Adam
- Miłosz Czesław
- Nałkowska Zofia
- Norwid Cyprian
- Ossowski Stanisław
- Peiper Tadeusz
- Pigoń Stanisław
- Przyboś Jan
- Przyboś Julia
- Przyboś Uta
- Régamey Constantin
- Rene Denise
- Rilke Reiner Maria
- Różewicz Tadeusz
- Salamon Jan
- Sandauer Artur
- Sęp Szarzyński Mikołaj
- Skotnicówna Marzena
- Słowacki Juliusz
- Staff Leopold
- Strzemiński Władysław
- Szczuka Mieczysław
- Szymborska Wisława
- Tetmajer Kazimierz
- Trznadel Jacek
- Verdiani Carlo
- Wachowiak Eugeniusz
- Wiciński Henryk
- Wiciński Henryk
- Wyka Kazimierz
- Drogą
- Gmachy
- Jadłospis
- Kołysanka
- Kołysanka
- Kwiat nieznany
- Lullaby
- Matka
- Mikoś Michael
- Motyl
- Na znak
- Nad brzegiem
- Nad poległym powstańcem
- Narzędzie ze światła
- Niosąc ziemię
- Noc majowa
- Noc powrotna
- Notre-Dame
- Oburącz
- Odjazd
- Osiołek
- Piosenka łopatologiczna
- Pojutrze
- Póki my żyjemy
- Próba całości
- Równanie serca
- The Evening
- U szczytu drogi
- W głąb las
- W Pradze po latach
- W ucieczce
- Wieczór
- Wieczór
- Więcej o manifest
- Z gałązką oliwną
- Z Tatr
- Zapiski bez daty