Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą
„Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2015-2018, 0059/NPRH4/H1b/83/2015,
Julian Przyboś – edycja tekstów rozproszonych i niepublikowanych.

I04 [Bibliografia - rzecz pożyteczna...]

I04 [Bibliografia - rzecz pożyteczna...]

Niewielka kartka zapisana została notatkami pozornie bez większej wartości literackiej - oderwane myśli, pojedyncze zdania, fragmenty dialogu, frazy służące ćwiczeniu dykcji. Różne kolory tuszu, różne długopisy sugerują, że kartka była używana kilkakrotnie, a Przyboś skreślał starsze zapiski, aby użyć jej ponownie. Mimo chaotycznego charakteru zapisków, których poeta z pewnością nie zamierzał w żaden sposób utrwalić (czy na pewno? zachował przecież tę kartkę, nie wyrzucił jej), warto zwrócić uwagę na niektóre z nich. Kilka sformułowań ma bowiem charakter aforyzmów, inne są być może projektami niezrealizowanych metafor. Wielokrotne skreślenia i poprawki uniemożliwiają zrekonstruowanie jednej, autorskiej wersji tekstu. Poniższa rekonstrukcja to jedno z wielu możliwych odczytań.

 

Treść notatki:

Bibliografia - rzecz pożyteczna, ale nic nie wydaje mi się mniej pociągające, niż jej sporządzanie

 

Beatko, czy chcesz pomidora?

Ja też lubię samotność, ale lubię sobie i poskakać.

spinki i pióra

nie zapomnij chusteczki do nosa

- Masz chusteczkę do nosa?

 

Jak odjeżdżał na osiołku, tym lotem

Tak mi było żal obłoku,

Jak Jaś odleciał samolotem.

 

Pomyłka poezji

ludziodzień

 upiór dzienny i nocny

 

Sasza szosą sobie szedł

stół z powyłamywanymi nogami

Król Karol królowej Karolinie

kupił korale koloru koralowego  

 

DOKUMENTY
1) I04 [Bibliografia - rzecz pożyteczna...]
I53 [judaszowe drzewo]

judaszowe drzewo - przyczynek do nowej metafory?

I01 [najładniejszy dworzec]

Notatki dotyczące sytuacji architektury i sztuki w powojennej Europie są dość chaotyczne i skrótowe. Trudno na ich podstawie zrekonstruować tok myśli Przybosia. Punktem wyjścia dla refleksji jest zachwyt nowoczesną architekturą dworca kolejowego. Podziwiany obiekt to prawdopodobnie dworzec w Mediolanie otwarty w 1931 r. Potężna konstrukcja z żelaza i szkła mogła się Przybosiowi podobać, choć trudno uwierzyć, że nie skrytykował elementów secesji wyraźnie obecnych w architekturze Milano Centrale.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką plików cookies.

Rozumiem