IV03 Jaremianka
IV03 rękopis wiersza Jaremianka z tomu Próba całości.
Maria Jaremianka - uczennica Xawerego Dunikowskiego, współzałożycielka Grupy Krakowskiej - zajmuje istotne miejsce w rozważaniach Przybosia o sztuce. Jej pamięci poeta poświęcił m. in. wiersz Jaremianka (z tomu Próba całości) ukazujący malarkę jako tę, która "niosła wirujący kolor / od czerwieni niegasnącej / do nad-ruchu, nad-koloru". W domowym archiwum zachował się rękopis tego liryku (czystopis, z jedną tylko naniesioną poprawką), pod którym Przyboś dopisał notatkę adresowaną do osoby przepisującej tekst na maszynie. Notatka dotyczy sposobu przekazania przepisanego tekstu do korekty, wynika z niej, że poecie zależało na szybkim opracowaniu utworu. Poeta przemawiał również na pogrzebie malarki i był autorem nekrologu, który ukazał się w "Przeglądzie Kulturalnym" (Przyboś, O Marii Jaremie, "Przegląd Kulturalny" 1958, nr 46, s. 6). Przyboś naprawdę cenił dzieła Marii Jaremy, stawiał ją na równi z Ferdynandem Légerem - wybitnym przedstawicielem francuskiego kubizmu, przekonująco ukazał fascynację ruchem postaci ludzkiej i sposoby jego ukazywania (Przyboś, Widzenie ruchu, w jegoż, Linia i gwar, op. cit., t. I, s. 172-178). Nie potrafił jednak zrezygnować z nieco protekcjonalnego tonu:
W niektórych jednak pracach, które oglądałem ostatnio w salonie "Po Prostu", Jaremianka zrobiła tak wielki postęp, że, jak mi się wydaje, proponuje nową formułę przedstawienia ruchu w obrazie. W niektórych pracach usiłuje przedstawić nie ruch monotonny, ale ruch, rozwijający się od momentu początkowego, a więc bezruchu do coraz szybszego obrotu postaci (Ibidem, s. 177).
Sformułowania "zrobiła wielki postęp" czy "usiłuje" nie podważają wartości prac artystki, służą raczej wzmocnieniu pozycji "ja" mówiącego - felietonisty, który w ten sposób podkreśla swój autorytet. W szkicu znajdziemy jednak obszerne fragmenty wolne od tego rodzaju wtrętów:
Jaremianka w ogóle nie używa kolorów czystych, nie złamanych. Wynika to z obserwacji kolorów w ruchu. Podobnie jak na wirującym baku pomalowanym w kolorowe pasy, kolory szarzeją w miarę szybkości obrotów - na obrazach Jaremianki kolory kształtów stają się coraz lżejsze, sugerując ruch i przestrzeń. Tak jak śmigło lecącego samolotu staje się dla oka przejrzyste, najszybsze formy Jaremianki są powietrzne, ledwie dostrzegalne (Ibidem, s. 177).
- amatorskie
- ankiety
- architektura
- autotematyzm
- Bruksela
- chochlik drukarski
- ciekawostki
- cytaty
- dedykacje
- dydaktyka
- etyka
- film
- Jugosławia
- kartki pocztowe
- klasycyzm
- korespondencja
- krytyka
- ludowość
- malarstwo
- maszynopisy
- metafora
- młoda poezja
- nieopublikowane
- notatka
- piękno
- pisma urzędowe
- po angielsku
- po francusku
- po niemiecku
- po rosyjsku
- po słowacku
- po włosku
- polemika
- polityczne
- programy
- przekład
- przełom 1956
- recenzja
- recytacja
- rękopis
- rysunek
- Rzeszów
- socrealizm
- sztuka
- teoria widzenia
- testament
- tradycja
- wiersze
- Włochy
- wstęp
- wycinki prasowe
- wywiad
- życzenia
- Baczyński Krzysztof Kamil
- Balcerzan Edward
- Białoszewski Miron
- Borowy Wacław
- Broll Urszula
- Brzękowski Jan
- Cini Luigi
- Czechowicz Józef
- Dąbrowska Maria
- Dedecius Karl
- Devechy Helena
- Fik Ignacy
- Gajcy Tadeusz
- Grochowiak Stanisław
- Halas František
- Iłłakowiczówna Kazimiera
- Irzykowski Karol
- Janion Maria
- Jarema Maria
- Kierc Bogusław
- Kobro Katarzyna
- Kochanowski Jan
- Kozioł Urszula
- Krasiński Zygmunt
- Kubacki Wacław
- Kula Danuta
- Leśmian Bolesław
- Majakowski Włodzimierz
- Mickiewicz Adam
- Miłosz Czesław
- Nałkowska Zofia
- Norwid Cyprian
- Ossowski Stanisław
- Peiper Tadeusz
- Pigoń Stanisław
- Przyboś Jan
- Przyboś Julia
- Przyboś Uta
- Régamey Constantin
- Rene Denise
- Rilke Reiner Maria
- Różewicz Tadeusz
- Salamon Jan
- Sandauer Artur
- Sęp Szarzyński Mikołaj
- Skotnicówna Marzena
- Słowacki Juliusz
- Staff Leopold
- Strzemiński Władysław
- Szczuka Mieczysław
- Szymborska Wisława
- Tetmajer Kazimierz
- Trznadel Jacek
- Verdiani Carlo
- Wachowiak Eugeniusz
- Wiciński Henryk
- Wiciński Henryk
- Wyka Kazimierz
- Drogą
- Gmachy
- Jadłospis
- Kołysanka
- Kołysanka
- Kwiat nieznany
- Lullaby
- Matka
- Mikoś Michael
- Motyl
- Na znak
- Nad brzegiem
- Nad poległym powstańcem
- Narzędzie ze światła
- Niosąc ziemię
- Noc majowa
- Noc powrotna
- Notre-Dame
- Oburącz
- Odjazd
- Osiołek
- Piosenka łopatologiczna
- Pojutrze
- Póki my żyjemy
- Próba całości
- Równanie serca
- The Evening
- U szczytu drogi
- W głąb las
- W Pradze po latach
- W ucieczce
- Wieczór
- Wieczór
- Więcej o manifest
- Z gałązką oliwną
- Z Tatr
- Zapiski bez daty